Verboden woord?!

Tjee…wat een paar tweets al niet teweeg kunnen brengen. Afgelopen zaterdagavond 19 januari barstte de discussie los: er verscheen een tweet waarin stond dat het Reformatorisch Dagblad online een artikel had geplaatst over de inauguratie van Obama waarbij de bijbel van de ‘negerpredikant’ Martin Luther King gebruikt zou worden. Waarom het RD hier het woord ‘negerpredikant’ gebruikte – dat blijft een gok en doet er ook niet meer toe, want het RD wijzigde het artikel en schrapte het woord ‘neger’. Daar was ik blij mee. Tegelijkertijd stopte de discussie over het gebruik van het woord ‘neger’ niet. En het Nederlands Dagblad wakkerde de discussie nog eens even lekker aan door Orlando Bottenbley aan het woord te laten:

‘…discussie over ‘neger’ onbegrijpelijk…’

Zowel op twitter als op facebook heb ik mij negatief uitgelaten over het gebruik van het woord ‘neger’. Natuurlijk heeft dat er mee te maken dat ik zelf een kleur heb, natuurlijk heeft dat er alles mee te maken dat ik moeder ben van een dochter uit Afrika. Maar juist daardoor vind ik ook dat ik recht van spreken heb.
Ik woon in een omgeving waar blanke mensen verreweg in de meerderheid zijn. Over het algemeen wordt het platteland bevolkt door blanke mensen en de weinige gekleurde mensen zijn ofwel geadopteerd ofwel voormalige asielzoekers (…oké, beetje overdreven…). Juist in die blanke omgeving wordt er nog vaak op een denigrerende manier gesproken over mensen met een donkere huidskleur. Het is de toon waarop zij het woord ‘neger’ of ‘zwarte’ in de mond nemen waardoor ik dit woord niet neutraal kan horen. Zoals er ook met minachting gesproken wordt over ‘die Marokkanen’ of in het algemeen ‘die buitenlanders’. Je hoeft het zelf maar één keer naar je hoofd geslingerd te krijgen en zulke woorden hebben voor altijd een negatieve klank. Oh, ik geloof het best wel dat ‘neger’ niet persé een negatieve betekenis hoeft te hebben en ik geloof het best dat niet iedereen die een ander ‘neger’ of ‘zwarte’ noemt het verkeerd bedoelt – dat is mijn punt ook niet.

Het gaat mij erom dat ik negatieve associaties heb bij deze woorden en daarin bleek ik niet de enige te zijn.

In de discussie kreeg de Reformatorische gezindte ervan langs, omdat zij zich schuldig zou maken aan het gebruiken van dit soort dubieuze woorden – neger, zwarte, inboorlingen… Het zijn woorden die herinneren aan het koloniale verleden, aan de tijd dat donkere mensen voor dom (en nog veel erger) versleten werden. Lange tijd hebben blanken zich superieur gevoeld ten opzichte van hun bruine medemens. En eigenlijk zeg ik dat nu verkeerd, want zij werden niet beschouwd als medemens. De afschaffing van de slavernij is nog niet zo lang geleden. De apartheid is nog niet zo lang voorbij.
Is het nou echt zo dat de Reformatorische gezindte leeft met deze achterhaalde ideeën over de verschillen tussen blanken en gekleurde mensen? Ik heb daar geen onderzoek naar gedaan en kan deze conclusie dan ook niet zo maar trekken. Wat ik wel merk, is dat het vooral de mensen zijn die behoudend zijn, traditioneel, bij wie vaak een zekere onbekendheid speelt: onbekendheid met de verschillende etniciteiten die ons land rijk is. En wanneer men er dan in de eigen omgeving niet direct mee geconfronteerd wordt, dan hoeven denkbeelden ook niet te veranderen, dan kan men het zich veroorloven om vast te houden aan de manier waarop er altijd al is gedacht en gesproken over mensen met een donkere huidskleur. In dat geval is het vooral onhandigheid wanneer een woord als ‘neger’ gebruikt wordt.
Maar er zijn ook mensen die willens en wetens ‘neger’ zeggen en dan ook nog eens bewust op de vernederende manier, juist vanwege de negatieve confrontatie die zij gehad hebben met een donkerbruin persoon.

Waarom moeilijk doen als donkere mensen onderling wel ‘neger’ (of ‘nigga’) tegen elkaar zeggen…?! Dat is dus anders. Dan is er geen sprake van ongelijkheid. Dan is het aanspraak doen op iets dat je met elkaar deelt, in plaats van benadrukken dat de huidskleur juist iets onderscheidends is.

Bottenbley vond de discussie over het woord ‘neger’ onbegrijpelijk en krampachtig. Ik kan me best voorstellen dat hij dat vindt. Vanuit mijn kracht kan ik dat ook vinden. Maar ik ben ervan overtuigd dat je als mens met een donkere huidskleur wel stevig in je schoenen moet staan om, wanneer een blanke ‘neger’ of ‘zwarte’ tegen je zegt, dat niet als iets vervelends te horen. En veel bruine kinderen en bruine tieners staan nog niet zo stevig overeind. Je helpt hen niet door te zeggen dat de discussie krampachtig is, je helpt hen door je woorden zorgvuldig te kiezen en hen te bevestigen in hun kracht – mens ben je, geschapen naar het beeld van de Vader.

22 reacties

  1. Je hebt helemaal gelijk! Ik stoor me ook ontzettend aan de drang die mensen hebben om iemand aan te duiden als die neger, die marrokaan, die homo, die dikke…. Het is gewoon niet aardig bedoeld, hoe je het ook probeert uit te leggen…en ja… Negerzoenen, Moriaantje zo zwart als roet, zwarte piet, enz…. Daar zit ik niet zo mee. Dat is volgens mij redelijk onschuldig en niet (meer) bewust bedoeld om mensen ongemakkelijk te laten voelen…

  2. O, ik denk idd net als jij dat de schrijver van het artikel er niets mee bedoelde. Gewoon onhandigheid. Ik zocht op het www en zag een artikel van het nos :-) dat over de mishandeling negerpredikant ging. Neger komt toch gewoon van negroïde? De Reformatorische gezindte heeft naar mijn mening niet met achterhaalde ideetjes :-) Ik als jong meisje wist wel degelijk bijvoorbeeld dat ik me schuldig moest voelen tegenover de mensen van Ambon, die vlak bij ons woonden. Leef jij als Nederlander ook met een ongemakkelijk gevoel als je aan hun geschiedenis denkt? Ken jij hun geschiedenis net zo goed als ik de geschiedenis van de blanke slaven in Noord-Afrika en de andere slaven ( durf het woord zwart niet te gebruiken) die van Afrika naar Amerika werd vervoerd onder zeer slechte omstandigheden. Slavernij is zo fout. En daardoor dus ook het gebruik van ons woord neger:-) Daar kan ik in meekomen. Niet in het feit dat refo’s dan ineens achterhaalde ideeën zouden hebben. Het een achterhaald idee is om te denken dat mensen die behoudend zijn,onbekend zijn met de verschillende etniciteit die ons land rijk is …

    Mijn vader heeft idd ook een donker uiterlijk en door zijn neus en blauwzwarte haren werd hij regelmatig uitgescholden voor: Turk, Ook voor Jood. Dat was echt niet leuk, Hij was kennelijk te licht om voor een neger uitgescholden te worden :-)

    • Bedankt voor je reactie. Ik wil ook niets zeggen over ‘de Reformatorische gezindte’ als geheel (alsof ik daar iets over zou kúnnen zeggen), maar heb wel willen aangeven dat ik op het platteland – dat voor een groot deel ook overeen komt met de biblebelt – méér conservatisme tegenkom dan in de stedelijke gebieden. Er zijn gewoon minder donkere mensen in de dorpen te vinden en daardoor is de vertrouwdheid met andere kleuren en culturen op het platteland minder.

  3. Het gebruik van neger als nadere aanduiding is niet verkeerd, zo lang het een toevoeging is. Daar wringt hem de schoen. De gemiddelde Nederlander « dit is ook een nadere aanduiding maar dan in correcte zin» is niet bewust van taal subtiliteiten. Daardoor raakt regelmatig het oorspronkelijk gebruik uit zijn context. Ik verwacht dat die zelfde gemiddelde NL’er voorgaande zin zelfs al niet op juiste winze tot zicnkan nemen.

    Ayez pitie, ils ne savons cequ’ ils font, sprak Willem van Oranje volgens
    de overlevering. Ook Jezus zei dit aan het kruis Hebt medelijden Vader ze weten niet wat ze doen

  4. Ben het met je eens! Het stukje in het blad, was vernederend. Het deed niet ter zake of hij zwart/wit of groen was. Hij had iets waar hij voor stond en uitsprak, dat was belangrijk!
    Zelf ben ik opgeroeid met 2 tante’s waarvan de een Indisch is en de andere uit Afrika kwam. DUs heb ik allemaal koffie en ebbenhout gekleurde neefjes en nichtjes! Super mooi overigens! Toch heb ik ook wel tegen mijn nichtjes en trouwens ook tegen Mirjam, wel op vriendschappelijke manier, Pindaatje gezegd! Adoe ja..niks beledigends bedoelt. Toch vind ook dat niet iedereen prettig! Logisch, eigenlijk.. Met het woord negerzoen heb ik niet zo’n moeite…maar waarom dan dan geen negerzoen, en wel Jodenkoek? Andere achtergrond zeggen ze dan…maar het gevoel voor Neger of Jood, blijft dezelfde…
    Zo zijn er meer dingen die raar zijn, maar “ingeburgerd” zijn zoals Poepchinees… waarom?? Geen idee…ze zijn niet kwetsend bedoelt, toch zeggen we het wel…raar!
    Het heeft denk ik inderdaad wel met de toon en de manier waarop je iets zegt… Weet dat er mensen zijn die ook wel Roomse Huigelaar zeggen… is net zo kwetsend, en niet nodig. Mijn moeder is uitgescholden met haar ravenzwarte haar voor vuile Jodin, en bespuugt omdat ze niet mee wilde met die man. Dat doet zeer zei ze…Als hij vuile trut of iets dergelijks had gezegd, was het ook niet leuk, maar juist iets aanhalen wat je afkomst, je kleur of je geloof is, maakt het vernederend en laagdukkend…
    En wie liggen er nou elke zomer in de tuin of strand als een gek te bakken omdat mooie “”bruine kleurtje” te krijgen!? Juist al die melkboerenhondenbrood mensen. Dus laten we allemaal, met mij voorop, gaan opletten hoe je iets zegt, en waaneer je iets gebruikt! En beseffen dat wel allemaal gemaakt zijn, naar zijn evenbeeld!

    • Thanks, Inge! Je hebt gelijk: er wordt van alles gebruikt om mee te kwetsen – huidskleur, afkomst, geloofsovertuiging…allemaal zaken die je hart raken en daarom ook zo pijnlijk zijn. Inderdaad, we moeten opletten hóe we iets zeggen. Wanneer je relatie met de ander goed is, gelijkwaardig is, dan kán er ook een hoop gezegd worden!

  5. Ik denk dat hier nog iets anders mis gaat en dat is de gevoeligheid, hoewel die van oorsprong te verklaren en te begrijpen is, wordt deze veel te groot gemaakt!

    Waarom ‘kies’ je ervoor om je zo te laten raken door mensen die er klaarblijkelijk geenszins wat van snappen. Het je telkens zo laten raken, zo binnen te laten komen is ook een keuze. Een keuze om in deze rolpatronen te blijven hangen. Daar moeten we echt vanaf, dat is water naar de zee. Door deze klaagzang van gedachten geef je de ander ook macht over jou en is er een aanzienlijk ‘gevaar’ dat je vanuit deze bril veel zult gaan verklaren. Het, zie je wel, ik zei het toch, calimerogedrag.
    Het telkens maar terugvallen op het slavernijverleden vind ik inmiddels een zwaktebod worden. Dat snijdt immers geen hout.
    En wat hierboven wordt geschreven over de woorden neger en jood vind ik hier wel bij passen. Ook hiervoor geldt: hoe erg laat je je raken? Ik vind dat Joden hier een lichtend voorbeeld zijn, want als er een volk onderdrukt zijn door de eeuwen heen, dan zijn zij het wel. Dat is knap en ook een enorm stuk winst voor hen zelf. Want ik zie een groot verschil in hoe zij zich laten raken ten opzichte van anderen.
    Dus er is een groot stuk winst te halen bij de mensen die iets als racistisch of kwetsend ervaren. Als zij leren zich niet zo te laten kwetsen, is de discussie ineens een stuk minder interessant.
    Als ik met enige regelmaat mijn Marokkaanse Nederlanders (nare ziekte)kaaskoppen, stinkkaasjes, etc etc, hoor zeggen, dan kan en ga ik me daar echt niet druk over maken. Dat is als water naar de zee. Energie die niets oplevert.

    Probeer daarnaast ook stappen voorwaarts te zien die worden gemaakt. Ga maar eens 50 jaar terug in de tijd. Heb vertrouwen dat deze lijn wordt doorgezet.

    En ja, ongelijkheid blijft altijd, dat past bij mensen. Superioriteitsgevoelens zijn inherent aan angst voor het onbekende, of voor hetgeen wat zou mogen. Denk daarbij aan homo’s, of rijk vs arm. Bekijk het in dat licht en niet als een persoonlijke strijd, dan zal deze strijd en frustratie ineens een stuk minder belangrijk worden. Want zeg nu zelf, hoeveel ‘macht’ wil je de ander geven met zijn of haar ‘kwetsende’ woorden?

    • Dag Marcus, volgens mij heb ik het in mijn blog er niet zozeer over dat ik nu persoonlijk gekwetst ben. Tegelijkertijd kun jij niet voor mij beslissen of ik iets te groot maak. Net zo min als dat jij voor alle Joden kunt zeggen dat zij zo goed de onderdrukking van alle eeuwen dragen en gedragen hebben. Ja, er zijn er die dat gedaan hebben, maar er zijn er ook genoeg die er totaal niet mee hebben kunnen omgaan dat zij altijd maar het vertrapte volk zijn.
      Ik vind het belangrijk dat je je bewust bent van wat je zegt. Dat je je bewust bent welke associaties woorden bij een ander kunnen oproepen.

      • Dag Mirjam,

        Uiteraard heb je dat niet letterlijk geschreven. Maar je tekst is er wel van doorspekt. Ik kan het mis hebben. Ik beslis niet of jij iets te groot maakt. Mijn mening is, dat als dit gebeurt een mens het zich onnodig moeilijk maakt. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel.
        Ik vind juist dat we niet te krampachtig moeten doen over woorden, rassen, uitspraken. Het is een eeuwige discussie en daar kom je niet uit. Zoek in plaats van ergens tegen aan te schoppen de verbondenheid.
        Van mij mag iedereen mij blanke bleekscheet noemen, zolang er maar respect is. Een voorbeeld van iets te ver doorvoeren vind ik het woord ‘negerzoen’ van de verpakking halen. Blanke vla ligt immers met naam en toenaam ook nog in de winkel. Misschien een beetje flauw, maar wel een illustratie van de overgevoeligheid op dit moment en het (mijns inziens onterechte) ongemakkelijke gevoel wat het woord racisme de blanke medemens geeft. Daar wordt ook dankbaar gebruik van gemaakt vind ik.
        Zeker, bewust zijn van wat je zegt is stap 1. De andere stap is dat we met elkaar moeten proberen wat minder gevoelig te reageren op bepaalde uitspraken. Geef die pannenkoeken die er op uit zijn om te kwetsen toch niet hun zin.

      • Zoals ik een andere reactie al zei: ik heb het ook nog altijd over negerzoenen. Natuurlijk snap ik ook dat je ook te ver kunt gaan in politiek correct spreken. Zwarte Piet mag van mij ook blijven. Maar nogmaals: de manier waarop sommige spreken over negers, zwarten, Marokkanen, homo’s, … – dáár blijf ik mij tegen verzetten. Niet omdat ze míj daar nu zozeer mee kwetsen, daarvoor sta ik toch echt iets te stevig in m’n schoenen, maar wél omdat ze er mijn naasten mee kunnen kwetsen (en dan doet het toch ook weer een beetje zeer bij mij…).

  6. Ik denk dat de discussie zou moeten gaan over de vraag of MLK ook een negerpredikant genoemd zou zijn als hij blank geweest was. Ik weet het niet, maar het lijkt me goed mogelijk. De interpretatie dat met de term negerpredikant niet verwezen werd naar het ras van MLK, maar naar de zaak waar hij voor opkwam, kan volgens mij goed onderbouwd worden.
    Het lijkt me wel verstandig dat het RD de term teruggetrokken heeft. De term neger is, zoals ook uit deze discussie blijkt, erg beladen en er ontstaat gemakkelijk verwarring. Een krant behoort juist zo helder te formuleren dat die verwarring niet ontstaat. Tegelijk denk ik dat de gevoeligheid in zijn algemeenheid weleens wat minder mag. Uiterlijke kenmerken benoemen kan een goede manier zijn om personen te onderscheiden (zo word ik regelmatig ‘langharig tuig’ genoemd). Net zo min als langharig tuig, kale, baardaap per definitie negatieve termen zijn, is de term neger dat. Nogmaals: ik meen dat het gebruik van de term neger in het RD niet over deze manier vanonderscheiden gaat.
    In veel gevallen is in Nederland de raciale gevoeligheid afgenomen. Het is gebruikelijker geworden om met mensen van een andere afkomst om te gaan. In sommige gevallen geldt dat helaas niet (denk aan: Marokkanenprobleem). Ik denk dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen duidelijk racistisch-getinte uitspraken, zoals over het Marokkanenprobleem, en het dagelijkse gebruik van onderscheid maken op basis van uiterlijke kenmerken. Het echte probleem is niet dat het RD hier wat onhandig formuleerde, het probleem is dat elders, zoals bij bepaalde politieke partijen, racisme in niet of nauwelijks verholen vorm voorkomt en discriminatie bij solliciteren meer dan incidenteel voorkomt.

  7. Mooi, helder en eerlijk stuk, vooral op het einde.. :D.
    Geschreven tekst kan soms ook veel heftiger binnenkomen is mijn ervaring. Je weet niet hoe het gezegd is. Als journalist moet je je dat ook altijd van bewust zijn vind ik. Wanneer je een “beladen woord” in de mond neemt kan dat volgens mij ook alleen wanneer je relatie met de ander in orde is en je weet dat die relatie daarna ook in orde blijft. HOE je iets zegt en wanneer is daarbij erg belangrijk.

  8. Vroeger werd me verteld dat schelden geen pijn doet, helaas voelde ik me dan nog rotter; want schelden deed bij mij wel pijn. Er zullen vast mensen zijn met vreemde opvattingen over buitenlanders, joden, mensen met een ander pigment nivo, mensen met een andere religie, kortom mensen die anders zijn. Volgens mij heb je in elke ‘groep’mensen die slecht omgaan met mensen die anders zijn.
    Naast dat men mij leerde dat schelden geen pijn doet ( wat het dus wel deed) leerde ik ook dat iedereen gelijk is, dat voor God iedereen gelijk is…

Plaats een reactie