Over leven in een pastorie

…van een vrouw die haar handen vol heeft…

Gebed voor 2017

Op 2 januari 2017 belt Annemarie Biljard van Groot Nieuws Radio om 07:35 uur om mijn gebed voor het nieuwe jaar te horen. Omdat jij misschien nét onderweg was naar je werk, omdat jij misschien nog aan het uitslapen was, of omdat je nooit naar @1008AM luistert, heb ik het maar even voor je opgeschreven. Ongeveer.

Hoe lastig ik het ook vind: het is mijn gebed dat God ons tranen zal geven. En dat lijkt gek, net alsof ik hoop dat er verdriet in ons leven zal zijn. Maar ik bedoel ermee dat het mijn gebed is dat we geraakt zullen worden om de ellende die er in de wereld is. Dat we gevoelig zijn voor wat er in de wereld gebeurt, voor wat er in de levens van andere mensen gebeurt. Dat het ons lukt om te zien dat de ander een mens is. Misschien met een andere achtergrond, met andere overtuigingen, maar wel een mens.
Een mens die liefheeft, die verdriet kent en pijn, een mens met hoop en verlangens en dromen. Een mens met een leven van God gekregen – of God daar nou de erkenning voor krijgt of niet.

Social media zijn een geweldig platform om ongezouten je mening te geven, maar wat schrik ik ervan als ik merk hoe hard mensen soms kunnen zijn. Maar ik schrik er ook van als ik merk dat ik zelf van sommige vreselijke nieuwsfeiten niet meer schrik. En daarom bid ik om tranen. Om geraakt te worden. Om bewogenheid.
Ik ben een nuchter mens. Maar ik merk bij mijzelf steeds vaker tranen. Een steen in m’n maag. Zorgen. Om wat er in de wereld gebeurt, om hoe mensen reageren op elkaar. Dat heb ik niet persé van nature. Ik ervaar dat als door God gegeven, als een stukje van Gods hart.

Dit nieuwe jaar zal mooier zijn als we het risico durven te nemen om – in alle nuchterheid – ons hart open te stellen voor de ander, ons te laten raken door de ander. Zodat we gevoeliger zijn voor wat die ander overkomt, voor wat er in zijn of haar leven gebeurt. Dat geeft begrip en helpt om mee te leven, om barmhartig te zijn, om genadig te zijn.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 2 januari 2017 door in Wat er in m'n hoofd omgaat en getagd als , , , , , , , , , .

Navigatie

