Over leven in een pastorie

…van een vrouw die haar handen vol heeft…

Neem jij brood en wijn…?!

Dit keer geen blog van mezelf. Ik ben nog druk met een preek, maar intussen heeft één van m’n jongere gemeenteleden vast een voorzet gegeven – en wat voor één. Wat mij betreft een goede aanzet om je voor te bereiden op een zondag waarop de Maaltijd van de Heer gevierd wordt! Ze heeft het geschreven in de ik-vorm, zodat ik ‘m zo als preek zou kunnen houden op zondag… Geintje natuurlijk, maar toch… Ik sta wel achter de inhoud zoals zij die verwoordt…

[situatieschets: kerkje op het platteland, iedereen weer fris en fruitig door vakantie, iedereen vol goede moed voor het nieuwe seizoen, banken goed gevuld, enthousiaste organist op de orgelbank, gretige diakenen in de startblokken om brood en wijnen rond te delen, dominee op de preekstoel, keurig in witte, wollen toga – ondanks de hitte, want er is toch airco]

Vandaag is het zondag (zoals jullie weten). En vandaag wordt er weer het Heilige Avondmaal gevierd. En iedere keer probeer ik een manier te verzinnen om jullie aan het avondmaal te laten gaan. Natuurlijk zijn er te midden van jullie die elke maaltijd nuttigen en er met hun hele hart voor gaan. En daar ben ik dankbaar voor, want hoe mooi is het om dit met elkaar te mogen delen? Jezus ging ook met al zijn discipelen aan het avondmaal. En Hij heeft toen gezegd dat ze Hem daarmee moeten herdenken. Zijn lichaam. Zijn bloed.

We zitten met allemaal verschillende mensen in deze kerk. Iedereen heeft zijn eigen talent, zijn eigen geloof. En iedereen belijdt zijn geloof op zijn of haar eigen manier. De één is hier elke week 1 of 2 keer te vinden. De ander komt eens in de maand of alleen met speciale erediensten.  We blijven één gemeente. En ook met het Heilig Avondmaal zijn we één gemeente. We herdenken met elkaar en we vieren het ook met elkaar.

Maar waar de één het zo fijn vind om aan het Heilig Avondmaal deel te nemen, houdt de ander zich teruggetrokken. Voor sommige voelt het misschien als een verplichting. Sommige willen het juist alleen herdenken zonder brood en wijn. Alleen gedachtes. Andere voelen misschien die druk, omdat ze het hebben beloofd of omdat dat van hun verwacht wordt. Of zijn er ook mensen met angst? Angst omdat ze er geen gevoel bij hebben? Angst om er niks bij te voelen en het  daarom maar over te slaan?

Ik denk niet dat het Heilig Avondmaal alleen voor de mensen is die zeker en helemaal tot geloof zijn gekomen. Nee, het is ook juist voor de mensen die zich ‘zwak’ voelen in het geloof.  God wil ons hierdoor dichter bij elkaar laten komen. Door het juist samen te vieren.  De angst die we ergens voor hebben moeten we soms aan de kant drukken. Misschien voel je deze zondag ook wel niks bij het nemen van het brood en bij het drinken van de wijn. Maar God zal genieten als Hij ons allemaal hier aan tafel ziet gaan.

We hoeven het niet alleen te doen, want we zijn één gemeente, we hebben één God. En we moeten misschien elkaar bij de hand nemen om de drempel over te gaan. En misschien voelt je voet niet gelijk stevig op de vloer. Maar je voet zal staan als ’n huis. Dus laten we samen gaan, want samen ben je nooit alleen!

Amen.

Zo, daar mag u het mee doen! Punt uit.

 

11 reacties op “Neem jij brood en wijn…?!

  1. Christine
    17 augustus 2012

    Wat een geweldig stuk! Je hebt gelijk Mirjam, die zou je als opzetje voor een preek kunnen gebruiken. Eigenlijk zo eenvoudig verwoord met zoveel inhoud. Ik kan me voorstellen dat de organist enthousiast is (zie situatoeschets).Ik zou spelen na de preek “welk en vriend is onze Jezus”, “Kijk eens om je heen, je bent niet alleen”, “Een naam is onze hope”. Veel succes met de uitwerking van je preek. Zijn die trouwens te downloaden ergens?

    • dsmirjam
      17 augustus 2012

      Leuk dat je reageert, Christine! Wij hebben echt een aantal enthousiaste organisten :-), misschien moet je maar eens een keer onze orgelbank beklimmen?! Wij hebben geen vrouwelijke organist meer, dus… Maar inderdaad: eenvoudig en inhoudelijk – daarom heb ik ‘m ook op m’n blog gezet. En de preek verschijnt hier volgende week ook wel op. Onze diensten zijn ook na te luisteren (maar daar moet je wel van houden) via onze site: gko.kerkgoudriaanottoland.nl

  2. André
    18 augustus 2012

    staan alle 3 in dezelfde toonsoort, wellicht dat ik er tijdens de viering in de avonddienst iets over improviseer.
    aanvang 18.30 uur (een van de enthousiaste organisten 😉 )

    • dsmirjam
      18 augustus 2012

      Hahaha…ik ben benieuwd André! Ga jij maar ‘ns lekker swingen op de orgelbank 😉 Leuk dat je reageert!

    • Christine
      22 augustus 2012

      Whaha, ik houd wel van enthousiaste organisten. Die toonsoort, is dat echt zo? Ik let daar eigenlijk nooit zo op, ik “bedenk” wat liederen tijdens de preek en speel ze dan wel aan elkaar. Al spelend kom ik dan wel weer bij de goede toonsoort uit, oftewel, ik speel daar wel heen zeg maar.

  3. André
    23 augustus 2012

    Hoi Christine, ja toevallig klopte ze deze keer, maar ach soms speel ik ook wel eens iets in een andere toonsoort omdat het ogel in Ottoland net iets hoger dan “normaal” staat gestemd. En dan is soms de orginele toonsoort, zeker voor de heren, niet te zingen. Ik bedenk ook vaak tijdens de dienst wat ik als uitleidend orgelspel of tijdens intermezzo’s zal spelen, het resultaat is vaak afhankelijk van de preek en de sfeer tijdens de dienst. En ja, je kan van alles voorbereiden en thuis 10x mooi en foutloos spelen, maar op zondag tijdens de dienst heb je maar 1 kans om het goed te doen. Is bij mij soms wel eens wat wisselend qua kwaliteit, tot mijn grote spijt! Houd je wel scherp en zorgt er bij voor dat je blijft studeren! heb onlangs wat boeken van Leen Schipper gekocht, koraalvoorspelen en bewerkingen, zijn redelijk te spelen. helaas voor de gezangen en ELB liederen is het wat lastiger om aan leuke, eenvoudige voorspelen te komen vind ik. Ik merk dat ik momenteel een beetje vastzit in een bepaald patroon van “breien” en voorspelen maken en wil dat doorbreken. Blijf voor mijn gevoel een beetje stilstaan, je moet wel afwisselend blijven spelen, zowel voor de gemeente als voor jezelf. Ook merk ik dat ik na een vakantieperiode er wel weer even moet inkomen. 3 weken geen orgel onder je vingers en dan meteen weer spelen/begeleiden is toch weer even wennen en inkomen. Soms ontstaan er onverwachte improvisaties die op de een of andere manier erg goed uitpakken, maar dat is dan geluk hebben.
    Waar speel jij? en op wat voor orgel? In Ottoland staat een klein maar toch wel lief orgeltje (8 stemmen, 1 klavier met aangehangen pedaal) ik vind dan wel weer een uitdaging om daar weer net wat meer/anders uit te halen, of eens wat anders te laten klinken.

    groeten

    André

  4. Christine Bosma
    26 augustus 2012

    André,

    Ik zal je een link geven van het “orgel” waar ik spelen mag. http://janvanwestenbrugge.nl/ http://www.wateringenorgel.nl/orgelcomite/
    Deze link is van jan, en Jan is mijn leermeester en collega. Ik speel veel bewerkingen van zijn hand. Verder de gangbare zaken, zoals Knevel, Asma, Zwart en soms incidenteel Leen Schipper. Ik heb die in het verleden zo vaak gebruikt dat ik die zat ben geworden.
    Het orgel in Wateringen, waar ik dus 2e organist ben heeft 29 stemmen en is een groot en volwaardig orgel waar de “grote mannen” op concerteren. Stiekem ben ik er dan ook wel trots op dat ik dat orgel mag/kan gebruiken. Ik heb een sleutel van de kerk, kom zelf al bijna 45 jaar in die kerk (Ben zelf bijna 45 ;-)) en heb nog op het oude Bätz orgel les gehad van Jan. In april van dit jaar heb ik een onderscheiding gekregen, ik was toen 25 jaar organist in Wateringen. Een mijlpaal waar je best trots op zijn mag. Momenteel heb ik geen orgel in huis staan dus als ik moet “orgelen” dan ga ik sowieso de kerk even in. Soms zijn er momenten waarop die voorbereiding er niet is en dan ga ik zo van start. Ik voel me daar dan niet helemaal prettig bij hoor, maar goed, soms kan het niet anders. Er zijn ook wel predikanten die hier al zolang komen, dat je ook wel weet vaak dat er geen bijzondere liederen gekozen worden. Zelf heb ik geen les meer momenteel i.v.m tijdgebrek, wel hebben wij hier jaarlijks het zgn. Vis- en orgelconcert. Er is dan eerst onbeperkt gebakken vis eten en daarna is er een concert wat ingevuld wordt door vrijwilligers. Afgelopen jaar heb ik alles op orgel gedaan omdat Jan er niet was, ik moest toen alles spelen en begeleiden, dwarsfluit, een zangeres etc. Maar andere jaren kan ik wat literatuur uit de kast halen en instuderen, Jan registreert dan. Op die manier kan ik weer wat muziekstukken ophalen zeg maar. Altijd erg leuk. Het is en blijft een hobby van mij en speel in hoofdzaak in Wateringen (Zo’n 25-30x/jaar) ik heb ook regulier werk in de verpleging, dus ik moet soms ook “nee” verkopen.
    Leuk even zo contact te hebben met een collega-organist!!!!!!!

    Groetjes, Christine Bosma

  5. André
    26 augustus 2012

    Hoi Christine,

    Zo! ben wel een beetje jaloers! Wat een schitterend orgel heb jij onder je vingers op zondag!
    Ik mag overigens ook niet klagen qua studie instrumenten, Ik woon in Dordrecht en speel vaak in de Zuidhovenkerk en zo af en toe in Triniatiskapel/Evangelisch Lutherse kerk, dat laatste is ook erg leuk, op deze site kun je deze (en vele andere) orgels terug vinden http://www.orgbase.nl/

    Mocht je een keer in de buurt zijn en willen spelen, geef maar even een seintje

    groeten,

    André

  6. dsmirjam
    27 augustus 2012

    Dag André…. Dag Christine….

    Misschien moeten jullie zelf een weblog beginnen over orgelspelen? Of anders emailadressen uitwisselen of zo…?! Grapje hoor, ik moet er wel om lachen dat jullie mijn weblog gebruiken om te praten over orgels!

    Groeten,
    Mirjam

  7. André Kaptein
    27 augustus 2012

    @ Christine andre.kaptein@versatel.nl zou best wel eens op “jouw” orgel willen spelen! 😉

    @Mirjam Sorry hoor 🙂 maar soms gebeurd zoiets vanzelf toch? Ik vind het altijd leuk om met mensen over muziek/orgels/orgelspelen te kletsen en van gedachten te wisselen met een collega. Word je alleen maar weer wijzer van. Zijn uiteraard wel orgel-/organistenfora, maar daar is het nadeel ook weer dat als je wat verteld over je beperkingen/moeilijkheden/twijfels aangaande je kunnen qua orgelspel, er zich meteen een hoop mensen tegenaan gaan bemoeien die het allemaal beter kunnen/weten. Organisten, zeker die op internet actief zijn, zijn een raar slag volk hoor. Uiteraard val ik daar zelf niet onder 😉 Ben wel uniek! maar dat is ieder mens!

    • dsmirjam
      27 augustus 2012

      Oh, maar ik begrijp het helemaal hoor, André! En serieus: ik maakte een geintje hè. Ik vind het juist heel grappig dat jullie op elkaar reageren: trouwens…jullie twitteren ook allebei 😉

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 17 augustus 2012 door in Wat er in m'n hoofd omgaat en getagd als , , , , , .
