Over leven in een pastorie

…van een vrouw die haar handen vol heeft…

Van harte bidden

Vanmorgen eerst op zoek gegaan naar zo’n dikke reclamefolder vol speelgoed… Bij ons worden die helemaal stukgelezen, want je kunt maar beter goed voorbereid zijn tegen de tijd dat je jarig bent! Want er zijn altijd wel van die cadeaus die je echt heel, heeel, heeeel graag wilt hebben. En misschien heb je je dat ook wel heel, heeel, heeeel vaak tegen je vader of moeder of je oma gezegd. Misschien wil je het wel zo graag, dat je er van alles voor over hebt. Kinderen kunnen namelijk ook heel goed onderhandelen: als ik dat spel krijg voor de Wii, dan hoef ik geen skateboard. Of als ik die politieauto van LEGO krijg, dan zal ik voortaan zonder zeuren opruimen. Of als ik op voetbal mag, dan eet ik voortaan iedere avond m’n groente op.

In de bijbel staat een verhaal over een vrouw die ook iets heel graag wil hebben. Maar dat heeft niets met speelgoed te maken: zij wil zo ontzettend graag een kind. Hanna wil graag moeder worden. Misschien heeft ze daar haar leven lang al van gedroomd – later als ik groot ben, dan word ik moeder. En om zich heen ziet ze alle andere vrouwen kinderen krijgen, maar zij niet. En het ergste is nog dat Peninna, de andere vrouw van haar man, wel een kind heeft. Hoe irritant zijn die kinderen niet die je altijd inpeperen – jij lekker niet…kijk eens wat ik heb…nananana…

Als je iets heel graag wilt hebben, dan heb je dat vast al heel vaak tegen je vader of moeder gezegd. En dat is ook precies wat Hanna doet: zij zegt heel vaak tegen haar vader dat ze een kind wil. En dan bedoel ik de Vader in de hemel, de Here God.

  1. Als Hanna begint te bidden dan zegt ze tegen God: ‘Heer van de hemelse machten’ – en dat betekent dat Hanna weet dat God de allermachtigste is. Het is heel mooi dat Hanna dit zegt, want daarmee laat ze zien dat ze heel goed weet dat als er iets in je hart zit, je bij de Here God moet zijn.
  2. ‘…ik smeek u…’ bidt Hanna. Smeken dat kennen jullie wel: dat is maar blijven vragen, bijna een soort zeuren. Smeken doe je als je geen andere oplossing ziet, smeken doe je als je iets zo ontzettend graag wilt.
  3. En wat je heel graag wilt, dat is wat diep in je hart zit, waar je bijna de hele tijd aan moet denken, daarom vertelt Hanna ook aan de priester Eli dat ze haar hart uitstort bij de Heer.

Nou zijn er een heleboel verschillende dingen die je graag zou willen hebben. Je kunt heel graag iets uit een speelgoedboek willen hebben, maar er zijn ook wel ander soort wensen te bedenken. Misschien zijn er wel kinderen die heel graag willen dat hun opa of oma beter wordt, die graag een broertje of zusje zouden willen, die verlangen naar een huis vol gezelligheid in plaats van geschreeuw en gegooi met deuren, die liever twee ouders hadden gehad, die iemand heel erg missen of die graag meer vrienden zouden willen hebben.

Als er iets is wat je graag wilt, dan mag je dat tegen de Here God zeggen. Dat doet Hanna ook. Ze wil zo graag een kind, als ze daar aan denkt dan doet het gewoon pijn van binnen. Dan wordt ze daar zo verdrietig van, omdat zij geen kind heeft en Peninna pest haar daar nog mee ook. Als er iets is wat jij zo graag wilt dat je dat in je hart voelt, dat je er verdrietig om bent, dan moet je dat tegen de Here God zeggen.
En dat moet je dan misschien niet één keer tegen Hem zeggen, maar iedere keer weer. Dan moet je net als Hanna ‘smeken’, blijven vragen. God vindt het niet vervelend als we constant hetzelfde vragen. God is gelukkig niet als ik – ik zeg nog wel eens: ‘Hou nou eens op met zeuren. Ik heb al ‘nee’ gezegd en het blijft ‘nee’.’
Maar als je aan de Here God iets wilt vragen – weet dan ook dat Hij de Here God is, onze Vader in de hemel, de allermachtigste, de allergrootste, de Heer van de hemel en de aarde. Hij is niet je vader of je moeder of je opa of oma waar je je verlanglijstje voor je verjaardag inlevert. Hij is ook niet Sinterklaas bij wie je om speelgoed vraagt. Hij is de Here God. En Hij vindt het fijn als je tegen Hem zegt dat je weet dat Hij je Vader is. Als je tegen Hem zegt dat je graag wilt dat Hij je helpt. Eigenlijk moet je daar mee beginnen.

Als jij iets uit een speelgoedfolder wilt, dan moet je dat waarschijnlijk toch maar gewoon aan je familie vragen voor je verjaardag… Hanna vraagt aan de Here God niet om een nieuwe jurk of een nieuwe glazen en borden, ze vraagt niet om een mooi boek of een gouden ketting. Misschien ben je nou wel teleurgesteld, want dacht je dat nieuwe spel voor je Nintendo wel te krijgen als je er maar lang genoeg voor bidt. Maar zeg eens eerlijk: heb jij dat nodig? Al die dingen die wij altijd zo graag krijgen voor onze verjaardag – hebben wij dat echt nodig? Word jij een leuker kind met al die spullen? Ik wilde heel graag een nieuwe telefoon waarop ik ook kan internetten… En ik heb er nu één, maar maakt mij dat een leuker, een beter mens? Nee, natuurlijk niet.
Bij Hanna is dat wel iets anders. Zij is ontzettend verdrietig, omdat zij geen kind heeft. En ze is natuurlijk niet alleen verdrietig omdat ze gepest wordt, maar ze is ook verdrietig omdat zij nu geen moeder is. En dat is voor heel veel vrouwen erg belangrijk. Dat was in de tijd van de bijbel zo, maar dat is nu ook nog zo. Zonder kind is Hanna niet gelukkig, is ze niet compleet, mist ze iets in haar leven en heeft haar leven weinig zin.

Het is goed om aan de Here God iets te vragen dat ons mooier maakt, minder verdrietig. Dat ons leven gelukkiger maakt waardoor we ook weer meer kunnen betekenen voor andere mensen. Bij ons in de kerk ging het zondag over veranderen: je kunt de wereld mooier maken door elke dag iets voor God te doen. Maar misschien lukt dat jou niet altijd. Misschien ben je gisteren wel ontzettend boos geweest. Of heb je straf gekregen, omdat je je vader een grote mond gaf. Of omdat je niet naar je moeder luisterde, je kleine zusje zat te pesten of je kamer niet had opgeruimd.
Ik ben ook wel eens boos. Maar eigenlijk vind ik het helemaal niet leuk om boos te zijn. Eventjes voelt dat wel lekker: beetje grommen en brommen, beetje stampen. Maar na een tijdje word ik daar ook verdrietig van. Want het is niet fijn om met iemand ruzie te hebben, het is niet leuk als een ander gaat huilen omdat jij boos op ‘m bent, het is al helemaal niet leuk als jij boos bent, omdat je vader en moeder boos op jou zijn! En daarom mogen we ook aan de Here God vragen of Hij ons wil helpen om aardig te zijn, om lief te zijn. Dat is ook niet iets wat je kunt kopen bij de Intertoys of de Bart Smit…
Maar stel nou dat wij aan God vragen of Hij ons een hart wil geven dat niet zo snel boos is. Zou je dat dan ook gelijk krijgen? Hanna heeft jarenlang aan de Here God gevraagd of Hij haar een kind wilde geven. Jarenlang. Zou jij dat volhouden?! We weten niet van tevoren of God ‘ja’ of ‘nee’ zegt op onze gebeden. Wat we wel weten, want dat heeft Jezus ons geleerd, is dat als wij met de Here God praten, Hij naar ons luistert en bij ons is. Zijn Geest is in ons hart om ons verdriet weg te nemen, om onze zorgen weg te nemen, om onze boosheid weg te nemen. En de Geest van God helpt ons om te blijven bidden. Om met God te blijven praten over wat er in ons hart leeft. En dat alleen al lucht op.

Praat elke dag maar met de Here God – dat alleen al maakt je tot een mooi mens!

bewerking van de preek voor de Eben-Haëzerschool in Ottoland op biddag 14 maart 2012, n.a.v. I Samuël 1:1-20

Advertenties

10 reacties op “Van harte bidden

  1. Leanna
    14 maart 2012

    leuk je blog, mooie overdenking vanochtend, heel herkenbaar, dat vond Jelte ook, we moesten even naar elkaar kijken, Ik hoop dat jij, ik en iedereen net zo volhouden als Hanna en ontvangen waar we zo naar verlangen, al is dat vaak erg moeilijk en lastig, ook bij mij blijft ze maar ronddwalen in mijn hoofd.
    Ik ben benieuwd wat we vanavond horen, voor mij mag je hetzelfde vertellen als vanochtend.

    • dsmirjam
      14 maart 2012

      Bedankt voor je reactie, Leanna! Ik vind het altijd erg leuk om op school te ‘preken’ – de dynamiek met de kinderen…heerlijk! Stella had vooral onthouden dat we bij de Here God wel mogen ‘zeuren’…en juist dat is nou volgens mij zo moeilijk: mijn uithoudingsvermogen als het gaat om het gebed is niet altijd zo groot. Daarom denk ik dat het ook goed is om ook aan anderen te vragen om voor je te bidden – daar ben je ook gemeente voor: om elkaar te ondersteunen door gebed, soms heb je nu eenmaal zelf niet de kracht of de woorden. Vanavond heb ik weer een andere preek (als ik ’t af krijg ;-))…

  2. hans
    14 maart 2012

    Dank !

    • dsmirjam
      14 maart 2012

      Zeg dat maar tegen al die mensen die een groter, mooier, luxer huis willen: je wordt er geen mooier mens van 😉 – oh nee, dan snij jij jezelf in de vingers en dat is natuurlijk nu ook weer niet de bedoeling… Hahaha…

  3. Annette
    14 maart 2012

    Ja inderdaad, eigenlijk indrukwekkend hoe Hanna bleef smeken en volhouden in gebed. Haar grootste verlangen steeds opnieuw bij God bekend te maken jaren lang. Daar kunnen we wel wat van leren!! Trouwens gaaf om je praatje letterlijk terug te kunnen lezen in je blog! goed bezig

    • dsmirjam
      14 maart 2012

      Ha Annette, dank je wel voor je reactie hier en op Facebook! Grappig is dat, hè…als het kinderen/jongeren aanspreekt, dan spreekt het meestal ook ouderen aan… Andersom is dat namelijk lang niet altijd het geval 🙂 Inderdaad: jarenlang bidden om hetzelfde… Geloven vraagt zo veel geduld…

  4. Elsa
    14 maart 2012

    ….en dan vandaag speciaal denk ik aan de moeders die hun langgekoesterde wens weer kwijtraakten. Ik bid vandaag voor de ouders en kinderen die betrokken waren bij de verongelukte bus uit België. Ik vind de opgave voor Hannah al bijna ondoenlijk om je kind af te staan, in dienst van God…maar dit…. Stil

    • dsmirjam
      14 maart 2012

      Ja, je hebt helemaal gelijk, Elsa…’t is een afschuwelijk bericht… Het lijkt me ook één van de ergste dingen die je kunnen overkomen…

  5. Pingback: Arm of rijk: God is je Heer! « Over leven in een pastorie

  6. Pingback: Arm of rijk: God is je Heer! « Over leven in een pastorie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 14 maart 2012 door in Bij een bijbeltekst en getagd als , , , , , .
%d bloggers liken dit: